Den politiske maktkampen i Norge raser videre, og aldri har vi sett et løp som er tettere enn nå. Norge har, som de fleste land i verden, også hatt perioder der en side har dominert. Vi har hatt Arbeiderparti-regjeringer som har dominert i tiår, men også Høyre-regjeringer som har operert på samme dominerende måte. I dagens politiske landskap står det derimot om marginer. Derfor er det viktigere enn noensinne å utnytte alle mulige taktikker for å nå toppen.
Verden om har vi sett inspirerende valg. Hvorvidt man liker det eller ikke, så har valg slik som presidentvalget i USA, der Trump vant, og ikke minst Brexit, virkelig vært med på å medføre til interessante debatter om hvordan politiske valg faktisk kan vinnes. Det har vært mange teorier knyttet til de ovennevnte valgene, og mange av disse har nok korrekte elementer ved seg. Allikevel overser de fleste av teoriene en meget viktig ting – den effekten internettet hadde på valgene.
Sosiale medier er nøkkelen til å vinne valget
Enten de politiske partiene eller kandidatene investerer i Facebook eller Twitter, så er sosiale medier her helt uvurderlige. Dette handler om hva som vises av resultater i de sosiale mediene når folk leter etter nyheter. Det finnes flere gode eksempler på hvordan man kan presentere en god politisk kandidat i sosiale medier. Dessuten finnes det også eksempler i for eksempel USA, der kandidater virkelig kan overskygge de andre, da med betalt reklame for eksempel direkte inn i din feed på det sosiale mediet.
Noen praksiser kan nok være på grensen til å være uetiske, slik som ovennevnte. Allikevel er det viktig å innse hvor mye makt sosiale medier har. Selv ved å lese meninger om bare simple ting slik som ”abortlover i Norge”, så kan velgerne bli dyttet i en enkelt retning avhengig av hvem det er som snakker mest i sosiale medier. Det trenger for eksempel ikke være upartiske meninger som får mest blest rundt seg – oftest er det heller de med sterke meninger, og ikke minst klare agendaer, som ranker øverst her.
Pass opp for ekstreme meninger
Resultatet av at sosiale medier har overtatt valgkampene på denne måten har blitt at ekstreme meninger oppfostres. Bak skjermen er folk mye harskere enn de tør å være i virkeligheten, og dermed kommer de mer ekstreme meningene ut. Dessuten oppfostrer disse ekstreme meningene videre ekstreme meninger, og den onde sirkelen er satt i gang. Om du er av typen som oppholder deg mye i sosiale medier, så kan det være en god ide å begrense bruken spesielt før et politisk valg.
Politikerne vil nok neppe bremsen bruken av dette verktøyet. Om enn noe, så setter de det hele opp et hakk. Også medium slik som søkemotorene har mottatt tunge investeringer fra partier og kandidater som konkurrerer om verv. Det er i bunn og grunn ekstrem verdi i internettet, og derfor er det her politikerne kniver om å være synlige. Tenk over dette en ekstra gang før du lar deg påvirke av den politiske debatten som foregår her!